fredag 8 april 2011

Lånad av Morgan Carlsson

Till dig som inte är Kyrkvan

Jag har många vänner som inte är kyrkvana och som aldrig går i kyrkan...och jag vet att min blogg följs av både såna som är bekännande kristna och även av dem som inte alls är intresserade av kyrkan men som är nyfikna på Jesus! Jag har många som varje dag är inne på min blogg och ibland kan det vara ända upp till 300-350 st..... och det tycker jag är bra! Så här kommer en liten minipredikan till alla de som inte är bekännande kristna.. Jag tror nämligen att många inte vill ha en tråkig kyrka att gå till, men en massa tråkiga psalmer osv.. utan man längtar efter gemenskap och ett liv idag!

Så här sammanfattar jag den kristna tron;

"Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv." Joh 3:16

Gud älskar dig och vill dig bara gott! Bibeln säger att Gud är kärlek och att Han har en god plan för ditt liv. Enda vägen till Gud går genom Jesus Kristus, Jesus är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Gud utom genom Jesus (Joh 14:6).

Allt började med att Gud, som Allsmäktig och evig Fader, skapade allt vi ser omkring oss. Gud skapade människan till sin egen avbild och satte henne att förvalta och råda över skapelsen. Gud visade sin godhet genom att placera människan i ett paradis. Trots detta vandrade människan bort från Guds syften och gick sin egen väg.

Gud gav inte upp, utan Han hade från början en plan. Det är detta som Bibeln handlar om, hur Gud gått tillväga för upprätta relationen med människan igen. Kortfattat gick Guds plan ut på att Han sände Sin egen Son till jorden som en människa. Hans namn var Jesus. Han levde helt och hållet som människa här och demonstrerade hur fantastiskt det gudomliga livet är och uppenbarade också Guds vilja för alla människor. "Gud smorde Jesus från Nasaret med den helige Andes kraft, han som gick omkring och gjorde gott och botade alla som var i djävulens våld, ty Gud var med honom" (Apg 10:38).

Jesus undervisade, botade och befriade människor och visade så Guds vilja och omsorg. Syftet med att Jesus kom till jorden var dock större än så, det var för att gå till korset för att sedan uppstå på tredje dagen från det döda.

Detta innebär att Gud idag erbjuder Dig syndernas förlåtelse och ett nytt liv. Tack vare Jesu offer är det enkelt för dig att räddas. Bibeln säger att du behöver tro i ditt hjärta och bekänna din tro på vad Jesus gjort och att du låter Jesus bli herre i ditt liv, då blir du frälst.

"Om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst" (Rom 10:9-10).

En bön som Du kan be:

"Tack Gud att jag får komma till dig. Jag bekänner att jag levt i synd men att jag nu vill vända om och komma till dig. Tack att du sände Jesus att dö för att rädda mig. Jag tror på Jesu uppståndelse från de döda, att Jesus lever idag. Kom in i mitt liv och bli herre, Jesus. Tack att du förlåter min synd och ger mig ett nytt hjärta. Tack att jag får bli ditt barn idag. Amen"

Bibeln säger att "åt alla som tog emot honom (Jesus) gav han makten att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn" (Joh 1:12).

Om du bad med i bönen ovan med ett uppriktigt hjärta har du tagit emot Jesus Kristus i ditt hjärta, du är ett Guds barn och tillhör nu Gud. Gud har så mycket gott för dig nu när du vandrar vidare med Honom. Tänk inte längre på vad som varit, nu har du en ny framtid framför dig.

"Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit" (2 Kor 5:17). För att behålla det liv som Gud ger dig behöver du bli döpt i vatten och komma till en kristen gemenskap och ta emot undervisning.

Vi vill gratulera dig och välkomna dig in i Guds familj! Du är älskad och Gud har en plan för ditt liv. Kontakta oss så skickar vi lite material och undervisning om hur du går vidare. Vi ber för dig och önskar dig Guds rikaste välsignelse!

/Var välsignad!

Morgan Carlsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar