måndag 16 november 2009

Du ska inga andra Gudar hava




"Det avgörande är inte hur gammal du är, utan hur du är gammal."källa: Femina

I vår lägenhet står inga Buddhafigurer och det hänger inga drömfångare i taken. Vi vill inte ha några andra Gudar i vårt hem. Ändå så måste jag vara ärlig och erkänna att jag visst faller för tillbedjan av andra gudar. Oj, då, satte du kaffet i halsen när du läste, och funderar på vad sägen hon nu.

Jo då jag faller för andra gudar, kanske den största och mest bedräglig och påtagliga av dem alla. Den heter
"Så här ska du se ut för att duga". Jag faller för alla affischpelare och tidningsreportage som talar om hur man måste se ut för att duga. Man ska se ut som en smal vältränad 25-åring, ha vishet som en 80 åring som studerat 15 år på universitet och samtidigt har utvecklats genom att bejaka sig själv och bara levt livet. Man ska ha ork som en 30 åring, inspiration för sitt hem som en inredningsarkitekt och designer.
Allt detta för att duga. Jag inser också att det inte bara är jag som faller i gropen som någon annan grävt. På de olika kanalerna i TV så offrar folka både integritet o pengar till avguden för att räknas som något. Rynkorna i ansiktet som visar att man levt opereras bort för 120.000:-. Magen som inte är platt längre oftast pg av att man varit välsignad och fött barn, den ska till varje pris opereras bort, fettsugas stramas upp, på både män o kvinnor opereras in silikon både här å där, förminskas, förstoras, förlängs och lyfts upp. Allt detta för att bli lik någon som i ärlighetens namn knappt existerar. Bilderna är retuscherade i datorprogram, inte ens det ”vackra folket” duger som de är. Syns du inte, finns du inte, är budskapet som får människor att släppa på all integritet och låta TV-kamerorna bli det lilla gosedjuret som finns med i alla situationer i deras liv.
Jag vill ge dig en beskrivning ut bibeln i stället, en beskrivning som talar om hur du verkligen är, den rätta bilden, du är värdefull o vacker, underbart skapad!

Psaltaren 139:13-16 Du har skapat mina njurar, du sammanvävde mig i moderlivet. Jag tackar dig för att jag är så underbart skapad. Ja, underbara är dina verk, min själ vet det så väl. Benen i min kropp var ej osynliga för dig, när jag formades i det fördolda, när jag bildades i jordens djup. Dina ögon såg mig när jag ännu var ett outvecklat foster. Alla mina dagar blev skrivna i din bok, de var bestämda innan någon av dem hade kommit.

Jeremia 29:11 Jag vet vilka tankar jag har för er, säger Herren, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp.

2 kommentarer:

  1. JA det e en spännande dörr som öppnats fast lite smolk i bägaren är det förklarar via ett mail vad jag menar

    puss och kram love u mamsen min

    SvaraRadera
  2. japp man ska inte dyrka andra Gudar. bara vår fader Gud som älskar oss så mycket.
    Lovsjunger och ber bara till jesus!!

    Du berättar jätte bra om Jesus!!

    Jag är själv kristen

    ha en bra dag;)

    SvaraRadera