fredag 6 maj 2011

En vän till mig Carina Nyman skrev detta, sant skrivet

Ja det är träligt att vara predikant....samma gamla evangelium om frälsning...Bara Jesus ingen annan än han och alla blir så glada över att höra detta uttjatade budskap. Näää inte en enda vill ha med Jesus och göra, det kan ju bero på brevbäraren...Leverantören...t
änker vi... Vi försöker att modernisera ordet, vi försöker att göra budskapet lite klattschigare, piggare, intelligentare eller så gör vi ordet lite mera kulturanpassat, vi gör ordet mjukare och mera lätttillgängligt, försiktigare...snyggare...
Så fixar kristenheten lite olika klubbhus där vi sitter och gnider på våra manifest och så varnar vi för varandra. Svenskakyrkanklubben,missionsklubben, baptistklubben, trosamfundsklubben, skäggortodoxklubben, medodistklubben osv. osv.. Katolskaklubben som bär omkring på en liten vit gubbe i en skottsäkerkub-klubbisch...Vad händer? Gå inte dit, han är cyklist...och han använder inte hjälm heller har jag sett minsann...Syndakataloggklubbelubben...
Ja jag raljerar lite grann...Men vi ska ju hjälpa och älska varandra ända in i himmelen...Gud sände sin son till oss otacksamma jäklar och han har redan älskat oss ända in i himmelen.... Näää säger någon...den där gamla sagan om Gud vill jag inte ha med att göra...Hitta på nån ny religion...nån som kliar oss i öronen...jag vill prata med mina gamla döda faster istället och så går man till nån jäkla lurendrejjare till spiritist istället...Jag har ett nyetablerat newagecenter precis i knutarna...Man får väl ta hand om grannarna sen om de får svårt att sova om nätterna...tänker jag för mig själv...och ber mot dessa andemakter så att det knarkar i stugknutarna...

Jag tänker på Mose...han blev trött han....Han gick upp på berget för att höra Gud för hela folket och han skulle få Lagen som folket väntade på...Han gick och han var borta ganska länge på berget....i typ förti dagar och under tiden glömde folket bort allt gott Gud hade gjort när de hade blivit befriade från fångenskapen ur egypten...Nä här skulle det tvivlas...Mose har stuckit och han kommer inte tillbaka, vad göra? Hallå Aron...var är Mose? han kommer inte tillbaka...Nä nu jäklar ska vi göra oss en egen Gud och de gjorde en gammal välbekant kalvgud i guld, som förövrigt var en gammal egypiskt Gud som hette Mnevis som man på den tiden rådfrågade. Man hade också levande kalvar som man använde och slickade kalven på ett visst sätt åt höger eller vänster så fanns det olika tolkningsvarianter på detta...De gjorde sig en Gud och söp till ordentligt...Vem pallar med en levande Gud och att bygga karaktär, göra nått bra själv och ta ansvar....

Mose kom ner från Berget och bah...Va är det här...han blev fett-lessen och arg...och Aron han bara skyllde i från sig...det kom typ bara ut en kalv ur elden av sig själv...Sen blev det till att irra omkring i öknen fett-länge! och Mose han hitta till slut lite bra virke i några unga grabbs bla. Josua. En kille med Guds hjärta...Gud letar fortfarande efter killar och tjejer med Gudshjärta... Han vet av ni finns där...

Så här håller mänskligheten på hela tiden. Gud har skickat några profeter och lärare och patriarker...sen skickar han sin son Jesus som bjuder in hela mänskligheten på fest i sitt himmelrike. Bordet är dukat...din inbjudan finns skrivet i livets bok ( Bokningskalendern) och så är bordet dukat och alla rätter ligger där och väntar på att du ska äta dig mätt. Jesus säger: Jag är det sanna brödet som kommit från himmelen, den som äter av mig ska aldrig mera vara hungrig, och den som dricker av mig...ska aldrig mera törsta. Jag är livets vatten....Hallå! Och han gör det mitt i denna soppa av cyklister och kalvtillbedjare..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar