onsdag 29 februari 2012

Vill Gud hela?

Text från: A other day of victory.


När han gick ner från berget, följde mycket folk efter honom. Då kom en spetälsk fram och föll ner för honom och sade: ”Herre, om du vill, kan du göra mig ren.” Jesus räckte ut handen och rörde vid honom och sade: ”Jag vill. Bli ren!” Genast blev mannen ren från sin spetälska.
Matt 8:1-3

En spetälsk kom fram till Jesus. Han hade säkert hört talas om allt som hände runt omkring Jesus. Kanske hade någon som blivit botad kommit till honom och berättat de glada nyheterna för honom. Han föll ned inför Jesus. Det betydde att han ödmjukade sig, att han kände igen och erkände Jesus för den han var. Ingen jude fick falla ned inför någon annan människa och absolut inte kalla honom Herren. Gudsnamnet var reserverat för Gud och ingen annan. Detta var fariséernas anfallspunkt mot Jesus, att han gjorde sig till Gud, han som enligt dem bara var en människa. Bara Gud fick ta emot tillbedjan. Men nu säger den spetälske något: ”Om du vill, kan du göra mig ren.” Han gjorde inte anspråk på hans förmåga, utan på hans kärlek. Hela världen är full av människor som i princip håller med om att om Gud finns skulle han kunna göra vad som helst. Men här handlar det inte om det, frågan är om Jesus vill eller ej. Det handlar om Guds godhet! Har han anseende till personen? Frågan spelade på rätt hjärtesträng hos Jesus. Redan innan han hunnit svara hade han lagt handen på den spetälske. Att lägga handen på en spetälsk är att bryta emot lagen och röra vid något orent. Det är att bryta sociala barriärer, fördomar, förakt och fruktan. Jesus gör allt detta på en sekund, och så kommer orden: ”Jag vill, bli ren.” En gång, för evigt och för alla, uttalade Sonen vad som är Faderns vilja. Hans vilja var att hela, inte bara den spetälske just då, utan alla som kom till honom. Mannen blev ren från sin spetälska och samma kväll kom mängder med sjuka till Jesus och ”han drev ut andarna med ett ord och botade alla sjuka för att det skulle uppfyllas som var sagt genom profeten Jesaja: ’Han tog på sig våra svagheter och våra sjukdomar bar han’” (Matt 8:16-17).

Bön:
Tack Gud för att du inte har anseende till personen och att din kärlek är så stor och din vilja så klar. I Jesu namn. Amen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar