söndag 17 januari 2010

Kärlek o smärta

"Kärleken är vårt livs största glädje och vår tids största sorg." Franskt ordspråk Tänk vad många hyllmeter som skrivits om kärlek, otaliga sånger och dikter skådespel och musikaler. Älskar någon sin vän så mycket att han går i döden för honom? Ja det har nog hänt i varje fall i räddningsinsatser med livet som insats. Kanske också när bomber o granater exploderat i krig. Men lika många mord och svek har haft sitt ursprung i kärleken. "Et tu Brute" säger Caesar i Shakespeares drama. Du också .... Jesus säger, "min vän.." när Judas kysser honom på kinden som ett tecken på att han är den de ska ta tillfånga! Ett annat ställe i bibeln säger.. så älskade Gud världen att han gav den sin ende son för att alla som tror på honom inte ska gå under utan ha evigt liv. Finns det ett större offer än att ge sitt barn.. kan inte tänka mig det... Kan inte ens tänka mig, att tänka mig, att göra det. I sista scenen i "Passion of Christ" i korsfästelsen faller en tår ända från himmelen och slår i marken framför korset, en pappas gråt, då grät jag också... Ändå, går det inte att sluta älska, slutar vi älska dör vi inombords...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar