måndag 25 januari 2010

Räcka till eller räcka från

"Jag har nästan alltid dåligt samvete och funderar starkt på att begå några rejäla skurkstreck som kan motivera det."
källa: Carl Hammarén
Så himla lätt det är att drabbas av det där dåliga samvetet. Citatet ovan ska läsas med glimten i ögat, men det rymmer mycket. Kanske är det pga "Jantelagen" nertecknad av Axsel Sandemose i boken, "En flykting korsar sitt spår"(1933). . Inte uppfunnen av honom den har funnits långt innan i människors tankar.
Dåligt samvete: "Jag borde ringt den och den", "Jag borde inte uttryckt mig så" "Jag borde städat lite mer" "jag borde... jag borde...". Ju mer man funderar på det man borde ju mer förlamas man. I stället kan man tänka att jag faktiskt har gjort ganska mycket pga av det har jag inte kunnat göra det andra. Men i morgon ska jag inte göra det första då finns det plats för det andra. Man blir inspirerad och glad och då blir man faktiskt också trevligare att tala med när man sen gör sina "borde."

Ta INTE till dig detta: Du skall inte tro att du är något. Du skall inte tro att du är lika god som vi. Du skall inte tro att du är klokare än vi. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
Du skall inte tro att du vet mer än vi. Du skall inte tro att du är förmer än vi. Du skall inte tro att du duger till något. Du skall inte skratta åt oss. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
Du skall inte tro att du kan lära oss något.
(I boken tillfogas senare ett elfte bud, som brukar kallas ”Jantelagens strafflag”
. Den är formulerad som en fråga och lyder:) Tror du inte att vi vet något om dig

Låt det här verka i ditt hjärta i stället: Du är enastående - Du är värd mer än någon kan mäta - Du kan något som är speciellt för dig - Du har gjort något du kan vara stolt över - Du har stora oförbrukade resurser - Du duger - Du kan godta andra - Du har förmågan att förstå och lära av andra - Det är någon som tycker om dig





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar