måndag 8 juni 2009

Mina tankar, kan de beröra dina tankar???


Händer
...är skapade till att hålla i en pensel, lägga streck till streck
för att måla sköna ting.
en stark hand kan böja ett järn men också klappa ett barn på huvudet.
En klok hand kan med en rörelse stoppa en uppretad folkmassa, en glad hand kan heja fram till seger.
Två händer kan knäppas till bön, kan lyftas till tecken för nåd.
En hand kan leda en blind eller tala med en döv.
Varför används då handen av någon till att slå, att såra, att döda hjärtat...

Kul färger...
röd, gul, skrikorange
.
Glada ord mot svart bakgrund. Leende mun, gråtande hjärtan.
Glad mask för ledset ansikte. Gör ont att växa, mer smärta att stå still.
Lätt att gå på fruset vatten, varmt vatten får foten att tveka.
Ändå... aldrig så små millimetrar framåt är framåt...


När jag...
vaknade i morse, fanns det ett leende som hängde i luften.
Mitt i rummet strålade det sin glädje.
När jag vaknade satt det en förväntan vid skrivbordet, redo för dagen.
När jag vaknade stod medkänslan lutad mot dörren. Redo att gå ut och möta människor.
När jag vaknade i morse satt kärlek på sängkanten, redo att sluta mig i sina armar. När jag vaknade i morse sa Gud "Kom mitt barn"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar