tisdag 9 juni 2009

Rik på erfarenhet


"Erfarenheten gör dig klok, sällan rik."Danskt ordspråk


Det är kul att läsa olika ordspråk o citat, dels speglar det hur olika människor tänker, dels olika kulturer. I Bibeln finns en bok (bibel betyder böcker, samma som i bibliotek) som heter ordspråksboken den har 31 kapitel, vet man inte vad man ska läsa kan man alltid slå upp det kapitel som har dagens datum och börja läsa. Bra tips va?

Men åter till det där om erfarenhet, det är inte alltid den gör en klokare annars hade inte så många av oss gjort om samma misstag många gånger. Däremot kan erfarenheter i ex affärslivet faktisk göra oss rika. Att vara rik är det bara pengar? Ja nog är en stor del av rikedom pengar. Men finns det annan rikedom? Vänner, resor, god hälsa, vackert väder en sommar, det där som ger en guldkant på vardagen, nog är det också rikedom. Vill jag ha det ena och kasta bort det andra? Det går inte att svara på tycker jag. Jag skulle inte vilja vara utan mina vänner, men jag har varit utan pengar och då är det svårt även om man har vänner till hjälp. Mitt i natten fick jag ett SMS av en god vän, Och kasta alla era bekymmer på honom, ty han har omsorg om er. 1 Petrusbrevet 5:7 Det var verkligen en hälsing vi behöver för det är många saker som bekymrar oss just nu. Vi vill så gärna se församlingen växa och att människor får möta Gud. Per har bekymmer på jobbet bla pg a den allmänna världsekonomin. Det kände så skönt att någon tänkte på oss mitt i natten och skickade det bibelordet som en uppmuntran. Per hittade ett snarlikt i Psaltaren 37:5 Överlämna din väg åt Herren, förtrösta på honom, han skall göra det. Det har vi skrivit på papper och klistrat på vår ytterdörr så att vi påminns om det varje gång vi går ut. Är det bara så enkelt tänker du kanske, ja från Jesus sida är det, det, han vill hjälpa oss. Svårigheten är hos oss som gärna vill hålla i problemen själva. Men med tränig så blir man bättre. Hur tränar man sig då? Vi har en dagbok vi skriver upp olika saker i tex saker vi ber för och saker vi känner att Gud hjälpt oss med. När vi sedan får svar på våra böner skriver vi upp dem och sedan kan man bläddra i boken och bli påmind om att det fungerar. Det hjälper oss att tro.
Kram på dig, jag ber för dig….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar