onsdag 6 maj 2009

Envis


"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." källa: John Steinbeck

Förändringsbenägen, jag sökte på Wikipedia om det fanns något om ordet förändring. Det fanns det inte, fast vi alla på olika sätt längtar efter just det. Jag vill inte sitta fast i mönster och ramar eller min egen trygghets zon. Man kan ju envist hålla sig kvar eller envist söka förändra. Eller så kan man vist, hålla fast vid något bra, eller vara vis och inte stå emot något nytt. Tycker du att jag rör till det, det gör jag kanske men det är kul att vända på orden. Att inte alltid skriva, tala eller tänka på samma sätt. Tänka annorlunda, än vem? Får man vara annorlunda? Om jag är annorlunda än alla andra, kanske jag stör, är det bra? Om jag är annorlunda mot mig själv, blir kanske spegelbilden obekant? Vill jag då fortfarande förändra. Det fungerar ju så bra det vi alltid gjort. Ändå vill ingen ha tillbaks röksignaler i stället för mobiltelefoner. Eller tvättkar att koka tvätten i, i stället för tvättmaskin. Våga förändring som kommer av att man lever och själva liver förändrar. Att vara i en relation inte religion. Anden ger liv bokstaven dödar. Jag vill vara i ett sammanhang där väggarna inte stänger ute den som vill in. Jag vill vara där, där väggarna skyddar från storm o hagel. Jesus, kom var mitt Centrum... så sjunger vi en av lovsångerna. Om Jesus får vara centrum, mitt ursprung kan jag vara trygg i rörelsen mot liv förvandling. Metamorfos, från larv till fjäril. Låter härligt tycker jag...

Kram på dig
PS: Trädet på bilden har en engen berättelse. "När Gud planterade alla vackra träd o växter blev djävulen upprörd och arg. Han slet tag i ett nyplanterat träd och körde ned krona i marken och lät rötterna växa uppåt. Så säger man i Tanzania där det växer. Kan man vara upp och ner men ändå rätt....på tal om förändring... DS

3 kommentarer:

  1. Gud vad du skriver bra mamsen du borde bli författare med :-P
    Löv u poss

    SvaraRadera
  2. Kikar in en sväng, tänkvärda ord,
    Ha en fin dag :-)/Nancy66

    SvaraRadera
  3. ja det gjorde jätteont :-( att ta stygnen de hade sytt med Genomskinlig tråd så det var faktiskt syndast om mig nästa gång ska jag nog köpa emlakräm på apoteket
    pussar i miljoner löv u momsen min och miss u

    SvaraRadera