onsdag 27 maj 2009

Innehåll och slut


"Man kan inte döma en bok efter titeln."
Svensk ordspråk

Funderade lite på detta citat från min dotter Anettes hemsida. Visst är det lätt att ha klara uppfattningar om någon eller något pg av titeln. En del som inte känner mig, suckar lättat efter att ha umgåtts en stund med mig och säger: Men du är ju helt normal, fast du är pastor”

Kan man döma boken efter omslaget? Jag är en reklamnörd, jag faller för snygga färger o snygg layout. Skulle aldrig köpa blå vit, balsam. Just för att förpackningen ser för ”Coop” ut.
Man borde kanske öppna ”boken innan man avfärdar innehållet”?

Kan man bedöma boken efter inledningen, jag är alldeles för snabb att bilda mig en uppfattning om någon efter att de talat några minuter med mig. Många gånger får jag korrigera mig själv och konstatera att den personen var spännande och intressant.

Kan man bedöma boken efter slutet? Det blir väldigt personligt och beroende på vilket slut man vill ha. Till och med beroende på viket humör man är på när man avgör det. Mitt livs bok önskar jag avslutas med kommentaren Hon var inte perfekt, men krävde inte att vi skulle vara det heller. Hon hade ett hjärta där jag kände att jag rymdes. Hon predikade inte tron med tomma ord utan levde den. För att det ska bli så som jag önskar behöver jag hjälp av honom som kan skriva mitt bokslut, inte revisorn, utan Gud!

Kram på dig, önskar dig en bra dig och ber för dig!

3 kommentarer:

  1. Hej! Låter skönt, vild är h*n iallafall för det stökar och bökar så det är säkert ingen fara med lill*n. Cai laddade ner filmen från internet men det finns kanske nått sätt att skicka den på, ska höra med han. Jodå jag äter som bara den och dricker massor av mjölk mm =). Kram!

    SvaraRadera
  2. Bra :D! Även om jag "bara" är bonus mamma. Bryr jag mig o er jätte mycket!

    Kram, Ewa

    SvaraRadera
  3. det stämmer Precis som du säger stämmer:)
    jag gillar jesus bilden som du har,)

    SvaraRadera